بيدار باش صبحانه
نويسنده:فهیمه رفیعی
منبع:روزنامه جوان
ديگر كمتر كسى است كه نداند صبحانه سبب افزايش انرژى و باز شدن فكر و ذهن مى شود؛ چرا كه با كاهش ميزان دريافت غذا در روز نقش بسزايى در پيشگيرى از چاقى ايفا مى كند. در كشور ما خوردن صبحانه بيشتر ويژه روزهاى تعطيل است و معمولا افراد به خوردن بيسكويت يا تكه اى نان در مدرسه يا محيط كار بسنده مى كنند. نه تنها پدر و مادرها به خوردن صبحانه علاقه نشان نمى دهند بلكه كودكان را هم به خوردن صبحانه تشويق نمى كنند. مطالعات نشان مى دهد كودكانى كه قبل از رفتن به مدرسه صبحانه مى خورند ضمن تمركز بيشتر در فراگيرى درس با همسالان خود برخورد بهترى دارند. با اين همه بى اشتهايى و يا بدغذايى كودك در هر سنى مساله مهمى است كه بايد آن را جدى گرفت. چرا كه در نهايت به سوء تغذيه منجر مى شود. با توجه به اينكه كودكان در مرحله رشد سريع هستند هر نوع اختلالى كه در تغذيه آنان پيش آيد، مى تواند سبب وارد آمدن لطمات شديدى به رشد آنان شود.
رفتار بزرگ ترها درباره غذا خوردن كودكان بسيار تعيين كننده است، مثلا اگر كودكى صبحانه خوردن خانواده را با يك برنامه منظم، دوست داشتنى و با اهميت نبيند، هيچ ميلى به يك صبحانه خوب پيدا نمى كند. در بسيارى از خانواده هايى كه زنان شاغلند اغلب ديده مى شود كه مادر، كودك را با عجله بيدار مى كند و به زور لقمه اى نان در دستش مى گذارد تا آن را به عنوان صبحانه بخورد. صرف صبحانه در ابتداى صبح بايد همراه با آرامش باشد. با عجله غذا خوردن و يا ايستاده بودن فضاى ناامنى را براى يك تغذيه مناسب به وجود مى آورد و در نتيجه كودك هيچ ميلى به خوردن صبحانه ندارد.

خانواده هايى كه مجبورند صبح ها زودتر از خانه خارج شوند و وقت كافى براى صبحانه خوردن در كنار كودك خود را ندارند، بهتر است برنامه هاى خود را به گونه اى تنظيم كنند كه با حضور كودك صبحانه بخورند تا كودك از اين وعده غذايى لذت ببرد.

نظم در خوردن صبحانه بسيار مهم است؛ زمان هر وعده از غذا بايد ثابت و مشخص باشد. اين درست نيست كه يك بار كودك را در ساعت هفت براى صبحانه بيدار كرد و روز بعد ساعت ۱۱ به او صبحانه داد. بايد زمان مشخصى را براى هر وعده غذايى در نظر گرفت. نامنظم بودن ساعت هاى هر وعده صبحانه به بى اشتهايى كودك منجر مى شود.